اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تهیه‌کننده سریال قصه‌های یاسین:

سری سوم قصه‌های یاسین تولید می‌شود/ یاسین برای استان مرکزی یک برند است

تهیه‌کننده سریال قصه‌های یاسین از ساخت سری سوم و در صورت تداوم محبوبیت سریال، از فیلم سینمایی یاسین خبر داد.

سری سوم قصه‌های یاسین تولید می‌شود/ یاسین برای استان مرکزی یک برند است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سال 94 بود که سری اول مجموعه‌ای داستانی به نام قصه‌های یاسین با رویکرد اخلاقی و اجتماعی از شبکه‌های مختلف سیما بر روی آنتن رفت که در مدت کوتاهی توانست محبوبیت خاصی را در بین بینندگان تلویزیون کسب کند.

مجموعه 13 قسمتی «قصه‌های یاسین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید حران‌اف با بررسی موضوعاتی همچون همدلی، آسیب‌های خانوادگی و طلاق، اعتیاد و ... به همت شبکه آفتاب استان مرکزی تهیه و تولید شد.

مجموعه داستانی قصه‌های یاسین روایت پسربچه‌ای است که مسائل روزمره و حوادث اطرافش را بیش از سن خود درک و تحلیل می‌کند. هر قسمت از قصه‌های این سریال به صورت روان و کودکانه ولی با مضامین بزرگسال روایتی مستقل از زندگی را به تصویر کشیده و می‌کوشد واقعیات جامعه را با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و حقوق شهروندی و با هدف فرهنگ‌سازی به موضوعات فرهنگ شهرنشینی، آپارتمان‌نشینی، پیشگیری از آلودگی هوا، طلاق، شورای مدارس، صنعت و صنایع و ... مطرح و به دنبال راه‌حل باشد.

استقبال بالای مراکز استان‌ها و شبکه‌های مختلف سیما موجب شد بعد از پخش سری اول این مجموعه در 13 قسمت عوامل فیلم ساخت سری دوم را نیز کلید بزنند که سری دوم آن نیز با اندکی تغییر تولید و از شبکه‌های مختلف پخش شد.

استقبال از سریال داستانی قصه‌های یاسین با بازی‌ بی‌عیب یاسین اسدی بازیگر خردسال اراکی موجب شد که با سعید حران‌اف کارگردان این مجموعه به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: آقای حران‌اف چند سال هست که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت دارید؟

حران‌اف: متولد اردیبهشت‌ماه 1357 هستم و حدوداً 22 سال است که در کار تهیه‌کنندگی مشغول فعالیت هستم، ابتدا با عشق بازیگری وارد این عرصه شدم، کم‌کم وارد عرصه تولید شدم، با معرفی استاد غلامرضا رمضانی وارد سینمای حرفه‌ای شدم، در حیطه تولید دستیار تدارکات، دستیار تولید و بعد مدیر تدارکات و مدیر تولید و در نهایت با سمت تهیه‌کنندگی وارد سازمان شدم، بعد مدتی کار کارگردانی را آغاز کردم، گاهاً به بازیگری هم پرداختم.

با سیما فیلم و شبکه یک، دو و سه در فیلم‌های دل‌بستگی، موش و گربه، عشق سهراب، جاودانگی و شکار در کنار کوروش تهامی، آزیتا حاجیان، ابوالفضل پورعرب، نرگس محمدی به ایفای نقش پرداختم.

فارس: آشنایی شما با یاسین از کجا آغاز شد؟

حران‌اف: زمانی که شبکه نسیم فعالیت خود را آغاز کرد به دستور آقای ضرغامی مدیر وقت سازمان صدا و سیما قرار شد یکسری برنامه طنز ساخته شود که بخشی از این مأموریت به بنده محول شد، با کمک معاون سیمای استان مرکزی هنگامی که به اراک آمدم یک دوست کوچک به من معرفی شد به نام یاسین که بازیگر برنامه کودک بود.

یاسین را از قبل می‌شناختم سه سال قبل هنگامی که چهار سال بیشتر سن نداشت، شاگرد کلاس‌های بازیگری بود که از آن زمان نسبت به استعدادش شناخت خوبی داشتم. بعد از صحبت‌هایی که با مدیرکل صدا و سیمای استان صورت گرفت قرار شد یاسین کوچولو وارد استودیو شود، بخش کوتاهی را در یک مجموعه طنز بازی کند، اما بعد از یکی دو هفته از پخش آن‌که با راه‌اندازی شبکه نسیم بود، مورد استقبال قرار گرفت.

بعد از پخش آن مجموعه طنز به تبریز رفتیم، آنجا به قدری از یاسین استقبال صورت گرفت که یادم هست برای دقایقی بازار تبریز بسته شد، همان‌جا تصمیم گرفتیم با توجه به محبوبیتی که یاسین به دست آورده بود، سریالش را بسازیم. با خانم سودابه بیضایی صحبت کردم و ایشان طرح اولیه را نوشت، در نهایت به یک طرح جامع رسیدیم و سریال قصه‌های یاسین را شروع کردیم.

در بخش اول سریال تعدادی از بچه‌ها کمک یاسین اسدی بودند، مثل محمدرضا رضایی، مانی قربانی‌جم، امیر ابراهیمی و... که به رشد یاسین خیلی کمک کردند، ولی چیزی که مشهود بود این بود که یاسین خودش می‌توانست به تنهایی یک سریال را پیش ببرد گاهی اوقات یاسین دیالوگ‌های طرف مقابل را هم می‌گفت و مشخص بود یاسین خیلی راحت مطالب را می‌گرفت و خیلی سریع جواب می‌داد، نکته دیگر اینکه من بازیگری را با یاسین تمرین کرده بودم و او حس و حال من را به خوبی می‌شناخت و این کمک بزرگی به کار می‌کرد.

فارس: بازی یاسین چه ویژگی دارد که موجب محبوبیتش شده است؟

حران‌اف: یاسین حسی را به تماشاچی منتقل می‌کند که تماشاچی احساس غریبگی با یاسین نمی‌کند، تماشاچی سریال را که می‌بیند، کاملاً با یاسین همدرد می‌شود، شیطنت‌های این آدم را می‌پذیرد، یاسین رگ شیطنت بد ندارد، خودخواه نیست و اگر اشتباهی بکند می‌فهمد و جبران می‌کند.

فارس: سری یک و دو سریال قصه‌های یاسین چگونه ساخته و تولید شد؟

حران‌اف: سری اول در 13 قسمت سال 93 ساخته شد، در سری اول هم کار کارگردانی را بر عهده داشتم و هم تهیه‌کنندگی، همزمان درگیر تولید هم بودم، با کمک دوستانم سری اول با موفقیت ساخته شد، پخش اول از شبکه دو بود و بعد همان دوره از شبکه نسیم به جای برنامه خندوانه، یعنی در یک تایم خوب که خیلی خوب دیده شده پخش شد، مراکز استان‌ها و آی‌فیلم هم این سریال را پخش کردند تا حدود 2 سال بعد که قرار شد سری دوم را بسازیم.

برای ساخت سری دوم با علی گلستانی از هنرمندان برجسته استان و معاونت سیما و امور استان‌ها در تهران هماهنگی‌‌های لازم صورت گرفت، متن‌ با یک سری تغییرات نوشته شد، در سری دوم قصه‌های یاسین این بچه‌ها بودند که سریال را رقم می‌زدند و داستان را می‌ساختند و از حضور بزرگ‌ترها کم شد که این کار را سخت‌تر می‌کرد.

فارس: در تولید سریال با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟

حران‌اف: همانطور که می‌دانید کار تولید خیلی سخت است، خیلی‌ها از پشت قصه خبر ندارند و نمی‌دانند چه اتفاقاتی می‌افتد تا حتی یک پلان به مدت 10 ثانیه ساخته شود، مخصوصاً اگر قرار باشد کار را با بچه‌های کم سن و سال انجام داد.

در سری اول تلاش داشتیم کار به موقع به تولید برسد و برای پخش آماده شود، چراکه باید در زمانی که قول داده بودیم آماده می‌شد، در غیر این صورت مجموعه نسبت به عوامل فیلم بی‌اعتماد می‌شد و این برای ما خیلی بد بود، خوشبختانه در سری اول موفق شدیم به موقع تولید کنیم و تحویل بدهیم و من برای ساخت سری اول خانه و ماشین خود را فروختم و پول عوامل تولید را پرداخت کردم که کار عقب نماند.

تلاش داشتیم برای سری دوم که آن هم در 13 قسمت ساخته شد، این مهم تحقق یابد، ولی مشکلاتی داشتیم، از جمله اینکه به 6 واحد مسکونی تازه‌ساز نیاز داشتیم، اما هرچه می‌گشتیم واحد مورد نظرمان پیدا نمی‌شد، اکثر واحدهای ساخته شده یا کابینت نداشتند یا شیرآلات نداشتند که اگر می‌خواستیم خودمان تهیه کنیم، هزینه‌بر بود و به حدود 50 میلیون تومان اعتبار جداگانه نیاز داشت، اگر ساختمانی پیدا می‌شد که این مشکلات را نداشت، افرادی در آن خانه ساکن بودند همکاری لازم را نداشتند، البته اینکه صاحبان واحدها بخواهند دو ماه زندگی خود را در اختیار ما قرار دهند، انتظار معقولی نبود.

کار به جایی رسید که با عدم همکاری مسئولین فرهنگی شهر مواجه شدیم، در برخی ارگان‌ها دوستانی بودند که مجتمع‌هایی داشتند با 200 واحد خالی با امکانات، اما قبول نمی‌کردند چهار واحد خالی را برای پیشرفت فرهنگ این شهر در اختیار مجموعه قرار دهند و نگاه خیلی بدی بود که با آن مواجه بودیم.

یاسین برای این استان یک برند است، ولی هیچ‌کدام از ارگان و نهادی که در حوزه فرهنگ و هنر این شهر دستی بر آتش دارند، هیچ کمک و حمایتی نکردند.

با توجه به اینکه در شهر اراک نتوانستیم مکان مورد نظر را پیدا کنیم، با شهردار مهاجران مذاکراتی را انجام دادیم، آقای حیدری شهردار وقت مهاجران پذیرفتند 6 واحد در اختیار ما قرار دهند با همکاری شهرام قدیری که دکور برنامه 90 را زده و صاحب سبک است و آقای دهقان یکی از مبل‌فروشی‌های اراک که حاضر شد به خاطر فرهنگ شهر همه امکانات لازم را در اختیار مجموعه قرار دهد، کار فیلم‌برداری و ساخت سریال را شروع کردیم، در حالی که هیچ‌کدام از مسئولان اراک حاضر نشدند به خاطر فرهنگ شهر کمکی به عوامل فیلم کنند.

در حین ساخت سریال به این نتیجه رسیدم که خیلی‌ها دغدغه سینما و تلویزیون ندارند، هر سازمانی یک بودجه فرهنگی دارد، اما آن را تنها صرف نصب بنر و کارهایی می‌کنند که یا دیده نمی‌شود یا اثرگذاری لازم را ندارد، اما اگر همان را برای کار تولید خرج کنند، در کنار تولید سریال می‌تواند یک حرف بزرگ بزند و مردم بیشتر آن را می‌بینند.

وقتی ارگان‌ها و حتی تولیدکنندگان با ما همراه باشند ما هم می‌توانیم بهتر کار کنیم، چراکه از لحاظ مالی فکر آزادتری داریم، اگر عوامل درگیری مالی نداشته باشند بهتر کار می‌کنند.

در ساخت سری دوم از پتانسیل دیدنی مهاجران استفاده کردیم، بخش‌هایی را در بازار اراک گرفتیم تا علی‌رغم بی‌مهری مسئولین کار خوبی ساخته باشیم، به خوبی آماده شد و به موقع به پخش شبکه 2 رسید و در شبکه آی‌فیلم هم در حال پخش است، ضمن اینکه در تمام مراکز استان‌ها هم پخش شد.

بهترین راه تبلیغ فیلم و سریال است و تولیدکنندگانی که به دنبال تبلیغ هستند باید از ظرفیت فیلم‌ها و سریال‌ها برای معرفی محصولاتشان بهره بگیرند.

چرا الآن یاسین در اراک نیست، چرا من نیستم، دوستان من نیستند، به خاطر اینکه بی‌مهری می‌بینند، چرا ما باید کار بعدی خود را در یک شهر دیگر استارت بزنیم، آیا واقعاً در اراک پول نیست، پول هست، اما باید تفکرات تغییر کند.

فارس: سری سوم را در برنامه دارید؟

حران‌اف: بله، قرار است سری سوم در 26 قسمت ساخته شود، خوشبختانه یاسین برای ادامه همکاری مشکلی ندارد، البته اگر دیگران راحتش بگذارند، یاسین آدم خاصی است و با من اخت شده، ولی بچه است و باید بازی کند و قدر خودش را بداند، به آن چیزی که من برایش متصور بودم بدون اغراق دست پیدا کرده و به آن مرحله از محبوبیت رسیده، همه جای کشور الآن یاسین را می‌شناسند.

در سری دوم قصه‌های یاسین 10 روز به محرم خوردیم، در بخشی چهار روز کار فیلم‌برداری به علت همزمانی سفر رئیس‌جمهور تعطیل شد، یک بخشی هم با آغاز مدرسه توأم شد و بدون بچه‌ها نمی‌شد کار کرد چون از اول تا انتها کار با بچه‌ها بود.

این عوامل در زمان‌بندی کار لطمه زد و باعث شد بخشی از سرمایه ما به هدر برود و این حمل و نقل که باید هر روز عوامل مجموعه 44 کیلومتر راه را در رفت و برگشت طی می‌کردند و اینکه بچه‌ها امانت بودند و در جاده ممکن بود هزار اتفاق بیفتد، استرس‌ کار را بالا برده بود.

زمان رفت و برگشت به اراک و مهاجران هر روز 2 ساعت از وقت مجموعه را می‌گرفت، بچه‌ها یک ساعت از وقت استراحتشان کاسته می‌شد، این موضوع شرایط را سخت می‌کرد اما خدا کمک کرد و در بدترین شرایط بهترین کار را ارائه دادیم.

در حال حاضر در فکر ساخت سری سوم هستم، این پتانسیل متعلق به مردم است، تمام بچه‌ها را از مدرسه آوردم، کسی از عوامل فیلم فامیل من نیست و این فرصت برای بقیه بچه‌ها وجود دارد اگر خدا خواست اراک وگرنه در شهرستان دیگر خودشان را نشان دهند.

فارس: پیام سریال قصه‌‌های یاسین چیست؟

حران‌اف: ارتباط خاص و صمیمی بچه‌ها با بزرگ‌ترها، برداشتن این دید و طرز تفکر که بچه‌ها نمی‌فهمند (چراکه اتفاقاً بچه‌ها خیلی از بزرگ‌ترها بهتر می‌فهمند بیشتر درک می‌کنند)، نگاه بچه‌ها به طلاق و آلودگی هوا و ازدواج و اعتیاد از پیام‌های اصلی سریال قصه‌های یاسین است.

در سریال قصه‌های یاسین شاهد برخورد بچه‌ها با کودکان اوتیسمی و سرطانی و درک آن از این بیماری‌ها هستیم.

اینکه از فضای مجازی چگونه استفاده کنیم، وقتی سر یک پیامک، یک اسم، یک عکس در فضای مجازی با همسر خود دعوا می‌کنیم، این‌ها چه تأثیری بر کودک دارد، چطور باید آموزش ببیند که وقتی وارد فضای مجازی شد حد و حدود خود را بداند و خط قرمز خود را بداند مسائلی است که در فیلم به آنها پرداخته شد و فکر می‌کنم تا حدودی تأثیر خود را بر جای گذاشت.

فارس: موضوع سری سوم سریال چیست؟

حران‌اف: چیزی که خیلی مهم است بحث داشته‌هایمان در ایران‌زمین است، مثل میراث فرهنگی و طرح کلی این است که البته به تصویب نهایی نرسیده، پدر یاسین یک مجتمع گردشگری بزند و ... یک نگاه خاص به موضوع میراث فرهنگی و تمام تعبیرها و تفسیرهای کودکانه از معضلات اجتماعی خواهیم داشت.

اگر سری سوم هم با استقبال مواجه شد، قطعاً ساخت فیلم سینمایی با محوریت یاسین را انجام خواهیم داد، اگر از طرف مسئولین حمایت بشود می‌توانیم یک قصه خوب داشته باشیم که بچه‌ها را به سینما بیاورد.

فارس: تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان چه تأثیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند داشته باشند؟

حران‌اف: اگر من تهیه‌کننده و کارگردان به آسیب‌های اجتماعی نپردازم فردا گریبان‌گیر خودم خواهد بود، آسیب‌های اجتماعی در دسترس ماست و ما وظیفه داریم به آنها بپردازیم، امیدوارم فضایی ایجاد شود و دست تهیه‌کنندگان برای ساخت فیلم پیرامون این موضوع بیشتر باز شود.

انتظار داریم مسئولان حمایت‌های خود را بیشتر کنند و بیش از گذشته به فرهنگ و آداب و رسوم مملکت توجه کنند.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول